3 sposoby, jak poprawić relacje ze swoimi współpracownikami

Fakt, praca z ludźmi bywa trudna, nawet gdy ją bardzo lubisz.
Przez lata próbowała różnych strategii i sposobów, by poprawić relacje, chociażby w minimalnym stopniu. W zeszłym roku zastanawiając się, czy to ze mną jest coś nie tak, czy z ludźmi zasięgnęłam porady eksperta. Byłam zaskoczona jak wiele rad uzyskałam i  mogę je zastosować w swoim miejscu pracy. W rzeczywistości, korzystając z tych zatwierdzonych przez terapeutów strategii, jestem teraz w stanie radzić sobie z trudnymi i stresującymi sytuacjami w pracy.
Przekazuję wam trzy, które warto wypróbować.

1.   Postaw się na miejscu innych.

W Twojej drużynie jest pasywny współpracownik, który doprowadza Cię do szału? A jego agresywne nastawienie przechodzi automatycznie na Ciebie?
Nie mamy kontroli nad zachowaniem innych, ale za to mamy możliwość posiadania kontroli nad swoimi emocjami. Dobrym sposobem na zaakceptowanie aktualnego stanu rzeczy, będzie postawienie się na czyimś miejscu, pomyśl, dlaczego ktoś może się zachowywać tak, a nie inaczej, określ jakbyś Ty, czuł się na jego miejscu. Na przykład, jeśli klient prosi mnie o zmianę projektu, gdy jest już na to za późno i denerwuję się, gdy słyszy „nie”, próbuje określić, dlaczego chcę wprowadzić te zmiany. Bardzo możliwe, że to nie on potrzebuje tych poprawek, a jego szef, który wywiera na nim presje. Gdybym była na jego miejscu, czułabym się zestresowana i rozczarowana, że moja prośba została odrzucona. Mówię mu więc: „Wyobrażam sobie Twoje sfrustrowanie, ponieważ czułbym się na Twoim miejscu podobnie”. Taka odpowiedź działa cuda – uwierz. Empatia bardzo wpływa na kontakty międzyludzkie. Klienci na pewno docenią Twoją próbę postawienia się w ich sytuacji. Identyfikacja uczuć oraz emocji może pomóc w rozładowaniu atmosfery.

2. Powiedz, co właściwie myślisz i zrób to wyraźnie.

Kiedy byłam w niezręcznej sytuacji, zwykle chowałam głowę w piasek, tak szybko jak to możliwe. Oznaczało to przyznanie racji innej osobie, nawet wtedy, gdy jej nie miała. Nie patrzyłam na moje uczucia, czy potrzeby, ważne, żeby inna osoba była szczęśliwa.
Teraz używam prostej formuły, jasno i zwięźle przedstawiam swój punkt widzenia i swoje zdanie.
Mogę to przedstawić na równaniu:

zmiana, którą chciałabym wprowadzić + dlaczego obecna opcja nie działa + dlaczego moje preferencje są lepsze = sukces.

Jeszcze nie tak dawno miałam klienta, który nie akceptował mojej propozycji. Nie mam nic przeciwko konstruktywnej krytyce, ale wyrażanie swojej opinii poprzez słowo „nienawidzę”, jest w relacjach biznesowych niedopuszczalne. Poprosiłam go więc, aby komunikował się z większym szacunkiem oraz aby dostarczał konkretne opinie poparte przykładami lub faktami. Poskutkowało – otrzymałam natychmiastowe przeprosiny. W swoim zachowaniu należy być bardziej asertywnym, samo tak lub nie, nie wystarcza, by przekonać kogoś do swojej racji.

3. Ustal granice.

Ustalanie sobie i ludziom, z którymi pracujesz granic jest szalenie ważne i robi ogromną różnicę w waszych kontaktach. Może być to dla Ciebie i Twojej drużyny proaktywnym ćwiczeniem. Często, mówię z góry, że nie sprawdzam poczty po 22 oraz, zaznaczam, że potrzebuję 24 godzin, aby odpowiedzieć na wiadomość w weekend. Zarządzanie oczekiwaniami i ustalanie granic od samego początku pomaga unikać irytujących lub nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości.
W żaden sposób nie sugeruje, że powinieneś zacząć omawiać każdą sprawę ze swoim szefem lub ustalać śmieszne granicę ze swoimi współpracownikami. Pamiętaj również, że granice każdego są inne, lecz zapoznanie się z nimi zdecydowanie ułatwi Ci komunikację.


Autor: Weronika Domoradzka.

Nie wiesz od czego zacząć? Pomożemy Ci!

Każdy zasługuje na to, aby lubić swoją pracę. Nie każdy jednak wie jak to zrobić. Skorzystaj z wiedzy Ekspertów, inspirujących historii naszych Bohaterów i poznawaj miejsca gdzie możesz cieszyć się z poniedziałków!

1. Sprawdź swój
indeks szczęścia

2. Zobacz jak zrobili to inni

3. Poznaj fajne miejsca pracy

PracujeBoLubie
Login/Register access is temporary disabled