Jak zdrowo jeść w pracy? Kilka porad diety biurowej.

Tysiące Polaków posiada stanowiska biurowe. Oznacza to, że przez osiem lub więcej godzin dziennie nie angażują się w żadną, lub bardzo niewielką aktywność fizyczną. Zazwyczaj w porze obiadowej sięgają po niezdrowe fast foody. Większość z nich ma również w swojej diecie niezdrowe przekąski oraz gazowane napoje.

Według Instytutu Żywności i Żywienia powinniśmy spożywać 4 do 5 małych posiłków dziennie.

Nie jest zatem zaskakujące, że pracownicy biurowi mają różne problemy dietetyczne, w tym nadwagę i złe nawyki żywieniowe.
Oto kilka porad specjalnie dla nich:

1. Zaangażuj się w zrównoważoną, a zarazem zróżnicowaną dietę.

Monotonne diety prowadzą do zaburzeń i niedoborów potrzebnych Ci składników w Twoim organizmie. Ważne, jeśli Twoja praca należy do siedzących abyś codziennie wybierał żywność z następujących grup:

• Owoce i warzywa
• Całe, nieobrobione ziarna o dużej zawartości włókien i zboża
• Rośliny strączkowe (fasola sucha, groch i soczewica)
• Beztłuszczowe mleko i produkty mleczne
• Chude mięso, ryby lub jajka

Pamiętaj, że różnorodność jest przyprawą życia!

2. Unikaj nadwagi.

Trzymanie się diety w pracy może być trudne. Spotkania często przeszkadzają w jedzeniu, w Twoim biurze może brakować miejsca do przechowywania żywności, a koledzy często mogą przynosić niezdrowe jedzenie, któremu trudno się oprzeć. Istnieje jednak sposób obejścia tego. Upewnij się, że masz zdrowy, kontrolowany kalorycznie lunch składający się z pokarmów o dużej zawartości składników odżywczych i przechowuj w szufladzie biurka dobrze zaopatrzone przekąski. Orzechy, nasiona, suszone owoce, ryby konserwowe i szarpane będą długo utrzymywać się bez lodówki. Na początku każdego tygodnia weź pod uwagę pięciodniowy zapas twarogu, mleka, świeżych owoców i warzyw, wędlin i innych zdrowych, łatwo psujących się artykułów, które możesz przekąsić i zostaw je w lodówce biurowej.

3. Unikaj modnych diet i pigułek odchudzających.

Każdy z kobiet, która boryka się z problemem swojej wagi, chciałaby aby istniała magiczna pigułka, która pomoże jej szybko schudnąć. Niestety, nie ma tak łatwo. Unikaj modnych diet, na których Twój organizm na pewno nie skorzysta. Oczywiście, że stracisz kilogramy, jeśli będziesz jadł dwa liście sałaty dziennie, lecz na pewno nie na długo. Natomiast magiczne tabletki, które w reklamach zapewniają świetną sylwetkę, nie prowadzą do niczego innego jak efektu jojo oraz innych efektów ubocznych. Aby skutecznie zrzucić zbędne kilogramy musisz zmienić swój styl życia. Wybierz się po pracy na basen lub inną rozrywkę, która wymaga aktywności fizycznej. Zamiast fast foodów, poświęć chwile wieczorem aby przygotować obiad na kolejny dzień. Rozplanuj swój tydzień tak, aby znaleźć chwilę czasu, która pomoże Ci wyrobić u siebie nawyk zdrowego odżywiania.

4. Bądź aktywny.

Połącz niskotłuszczową dietę o wysokiej zawartości błonnika z regularnymi ćwiczeniami, aby osiągnąć najlepsze rezultaty. Badania wykazały, że osoby ćwiczące, łatwiej trzymają się diety i tracą na wadze, niż Ci, którzy stosują diety odchudzające. Możesz sprawdzić jakie ćwiczenia w miejscu pracy możesz wykonywać tutaj.
Wypróbuj także kombinację ćwiczeń poza godzinami pracy. Wybierz się na siłownie, która jest otwarta 24 godziny na dobę. Jeśli Twój dzień roboczy jest wyjątkowo napięty, staraj się robić cardio rano przed śniadaniem.

5. Pij dużo wody, ale nie przesadzaj.

Pij około czterech szklanek wody (1 litr) w godzinach pracy oprócz wszystkich innych płynów, które spożywasz (herbata, kawa, zimne napoje, sok owocowy). Kolejne dwie szklanki wody wypijaj wieczorem, aby wypić w sumie 1,5 litra wody w ciągu 24 godzin. Nie przekraczaj tej dawki, ponieważ picie zbyt dużej ilości wody może pozbawić Cię ważnych minerałów (wapń, magnez, potas i sód), a nawet doprowadzić do zatrucia.
Poproś szefa, aby zainstalował chłodnicę wody na każdym piętrze biura, aby zawsze mieć łatwy dostęp do wody.

6. Zdrowe przekąski.

Zabierz zdrową żywność i napoje do pracy, zamiast w przerwie wybierać niezdrowe bary szybkiej obsługi. Znajdź w internecie przepisy na szybkie obiady, jest ich mnóstwo, dodatkowo są naprawdę proste i zdrowe. Poświęć 30 minut wieczorem, aby przygotować takie danie.
Jeśli w Twoim biurze nie ma lodówki, poproś szefa, by ją nabył, abyś mógł zabrać do jedzenia łatwo psujące się produkty, takie jak beztłuszczowy jogurt, twaróg, chude mięso i ryby, owoce i sałatki.

7. Zawsze jedz śniadania.

Aby zoptymalizować metabolizm, najlepiej zjeść śniadanie przed 8 rano.
Badania wielokrotnie wykazały, że ludzie, którzy jedzą śniadanie, osiągają lepsze wyniki w pracy, są mniej się zmęczeni podczas dnia i mają więcej energii niż ci, którzy porywają kawę, gdy biegną do autobusu.
Ma to uzasadnienie, jeśli po kolacji pościłeś przez okres 12 lub więcej godzin, musisz uzupełnić poziom cukru we krwi, aby twój mózg zaczął działać efektywnie i dawał energię, by móc zmierzyć się z codziennością w biurze.
Jeśli jesz świeże owoce lub owsiankę z suszonymi owocami, lub miodem i beztłuszczowe mleko, jogurt lub grzankę razową z jajkiem, lub beztłuszczowym twarogiem i napijesz się gorącego napoju na śniadanie, będziesz bardziej pełen energii przez resztę dnia. Jeśli natomiast masz trudności z jedzeniem bardzo wcześnie rano, przed wyjściem z domu zjedz owoce i jogurt, a resztę śniadania zjedz już w biurze.

Warto pamiętać, że zdrowe odżywianie przekłada się też bezpośrednio na jakość naszej pracy. Badania przeprowadzone przez Health Enhancement Research Organization (HERO), Brigham Young University i Center for Health Research w Healthways pokazały, że pracownicy, którzy regularnie jedzą zdrowe posiłki, osiągali o 25% większą wydajność w pracy.


Weronika Domoradzka.

Nie wiesz od czego zacząć? Pomożemy Ci!

Każdy zasługuje na to, aby lubić swoją pracę. Nie każdy jednak wie jak to zrobić. Skorzystaj z wiedzy Ekspertów, inspirujących historii naszych Bohaterów i poznawaj miejsca gdzie możesz cieszyć się z poniedziałków!

1. Sprawdź swój
indeks szczęścia

2. Zobacz jak zrobili to inni

3. Poznaj fajne miejsca pracy

Login/Register access is temporary disabled